یکشنبه، آذر ۱۰، ۱۳۸۱

امروز با كلي التماس اين مطالب تايپ شد (مي دونين كه من به خاطر ميگرن نميتونم زياد به مونيتور نگاه كنم)
جنبشهاي اجتماعي در ايران
سرزمين ايران را از آغاز ميدان نبرد اهورا مزدا و اهريمن خوانده اند . اين به معني دعوتي براي ياري كردن به اهورا مزدا و نيروهاي اهورايي در پيكارشان با اهريمن و نيروهاي اهريمني بوده است . توده مردم ايران از ديرباز در اثر ظلمي كه ميديدند به ظهور سو شيانت (مهدي موعود در آئين زردشت) نجات دهنده دل بسته، ولي هيچ گاه از پاي ننشسته و باز هميشه به نبرد خود ادامه داده است و نهضتهاي عظيمي به اشكال و نامه هاي گوناگون مثل مانوي، بندسي ، مزدكي سپيد جامگان ، سرخ جامگان قرمطيان و... تا يورش مغول و پس از آن هم با نام هايي مثل : تارابيان – سربداران ،نقطوريان و غيره بوجود آورده اند . نهضت هايي كه در بالا نام برده شدند ، هر كدام ديگري است و همه در عمق و بنياد سلف و خلف هم ديگرند و نام هاي گوناگون ولي با خصلت و هويت يگانه شكل وبروز پيدا كرده اند .
مسلك خرم دينان : اين مسلك بدليل دشمني كه با حكومتگران داشته است از طرف دشمنان طبقاتي خود هدف اتهاماتي شديد واقع شده است و همين امر تحقيق در مورد اين انديشه و مرام را مشكل مي سازد (از قبيل اشتراك زنان) در همين ضمينه مقدسي مي گويد : ميل دارند با نرمي و نكوكاري با مردم آميزش كنند و اشتراك زنان را با رضايت خود آن ها جايز مي دانند . نزد اينان زمين هرگز از پيامبر تهي نماند .
ابن نديم ميگويد خرم دينان كه به سرخ جامگان شهرت دارند از پيروان مزدك هستند و در آذربايجان ، ري، ارمنستان ، ديلم، همدان و دينور پراكنده اند .
شهرستاني مي نويسد : خرمدينه به دو اصل قايلند و ايشان را به تناسخ و حلول، ميل است و به احكام حرام و حلال قايل نيستند خرم ديني به مثابه يك جريان الحاد آميز انقلابي و به صورت آميزه اي از تعاليم مزدكي همراه با تاثيرات كيش اسلام در شرق و غرب ايران پيش از بابك وجود داشته است ، بابك به هيچ وجه مبتكر اين دين نيست . شهرستاني در الملل و النحل تصريح مي كند كه پيروان ابو مسلم نيز از خرم دينان بودند خود نام خرم ديني نيز نشان ميدهد كه بايد حتي در دوران ساساني مانند تركيب به ديني (كيش زردتشت) و درست ديني و كيش مزدك ايجاد شده باشد . خرم دينان مي پنداشتند كه روان خداوندنخست به كالبد آدم سپس به ابراهيم همين طور تا محمد و ابومسلم و سپس به جاويدان پسر شهرك كه خود را آخرين جلوه گاه اين روح ايزدي مي دانستند حلول كرده است بعد از آن نيز به كالبد بابك پور مرداس حلول كرد . محتواي آيين خرمديني بر اساس برابري و برادري بود نظام خانوادگي آرماني خردمدينان ايجاب ميكرد كه همه مردم مانند اعضاي يك خانواده از مواهب اقتصادي و فرهنگي برابر برخوردار كردند در اين آيين حق مالكيت منسوخ است . خريد و فروش چهار عنصر (آب، هوا، آتش، خاك)ممنوع است . زنان نبايد در حرمسراها و در انحصار افرادطبقه ي خاص، ده ده و صد صد اسير باشند . بلكه بايد در زندگي فرد فرد مردم شريك شدند تا هركس بتواند براي خود زني و خانماني داشته باشد .
ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست: