سه‌شنبه، دی ۱۰، ۱۳۸۱


زناشويي در مقابل خدمت : آيا چگونه يك مرد و زن خود را از ميان افراد قبيله ديگر به چنگ مي آورده است ؟ در آن موقع كه سازمان مادرشاهي روي كار بود ، مرد ناچار بايد به قبيله زن برود و در آنجا زندگي كند . به تدريج كه سيستم پدر شاهي قوت مي گرفت داماد حق آن را پيدا مي كرد كه زن خود را بردارد و به قبيله خود ببرد منتهي به اين شرط كه مدتي در خدمت پدر زن خود كار كند ، و چنين بود كه يعقوب پيغمبر براي آن كه زنان خود «‌ليحه » و «‌راشيل » را به چنگ آورد مدتي براي «‌لابان »‌كار كرد . غالبا مرد سعي مي كرده است كه زن خود را با قوه به اختيار در آورد و از كار كردن براي پدر زن فرار كند و اين گونه زن گرفتن امتيازي براي مرد به شمار مي رفته .
. از بازمانده همين عادت است كه هنوز در جشن هاي عروسي داماد تشريفاتي را انجام ميدهد كه بربودن عروس بسيار شباهت دارد . هنگامي كه ثروت زياد شد مردم كم كم دريافتند كه اگر به پدر عروس هديه يا مقداري پول از طرف نامزد زناشويي پرداخته شود بهتر از آنست كه به خاطر به دست آوردن زن در نزد قبيله ديگر بيگاري روند يا براي ربودن زن خود را به دردسر اندازند و جنگ و خونريزي را سبب شوند . از همين جا است كه خريدن زن از والدين جزومسايل رايج زناشويي در ميان اجتماعات ابتدايي گرديده است .
( « بريفو »‌تصور مي كند كه اسير گرفتن زن مرحله انتقال از خانواده مادرشاهي به خانواده پدر شاهي بوده است : مرد كه راضي به پيوستن به قبيله زن خود نبوده ، به اين ترتيب او را به خانه خود مي كشيده است . به نظر «‌ليپرت » ازدواج با زن بيگنه جانشين مسالمت آميز زناشويي از راه اسير گرفتن زن است ، درست همان گونه كه بازرگاني جانشين دزدي به شمار مي رود . )
از طرفي رسم چنان بوده است كه پدر عروس در مقابل هديه با پولي كه از داماد مي گرفته هديه اي نيز به او مي داده كه رفته رفته مقدار آن ترقي كرده و به اندازه هديه داماد رسيده است . پس از آن پدران ثروتمند پيشتر فته بر مبلغ هديه افزودند تا د ختران خود را بهتر به شوهر بفرستند و به اين ترتيب است كه قضيه همراه كردن جهاز با عروس به ميان آمده و در واقع اين دفعه پدر عروس است كه داماد را مي خرد يا لااقل پهلو به پهلو يكديگر سير مي كنند .

هیچ نظری موجود نیست: