یکشنبه، اسفند ۱۸، ۱۳۸۱


اجتماع بزرگداشت روز جهاني زن در پارك لاله
روز گدشته صدها تن از زنان ايراني با اجتماع در پارك لاله تهران ، هشتم مارس روز جهاني زن گرامي داشتند. اين مراسم از سوي «مركز فرهنگي زنان» و با عنوان «روز همبستگي و پيكار زنان براي حقوق برابر، صلح و عدالت» برگزار شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين اجتماع زنان پلاكاردهايي با شعارهاي «دموكراسي يعني صلح، نه سلاح»، «اگر خانواده واحد اصلي جامعه است، پس حق برخورداري از حمايت جامعه و دولت را دارد»، «جنگ و خشونت، زنان، كودكان و محيط زيست را به نابودي مي‌كشاند»، «پيوستن بدون قيد و شرط به كنوانسيون محو تبعيض عليه زنان» و ... در دست داشتند.
به گزارش خبرنگار سايت خبري «زنان ايران» ، برنامه با صحبت هاي مجري در خصوص مركز فرهنگي زنان آغاز شد. وي در ادامه تاريخچه كوتاهي از 8 مارس را براي حاضرين قرائت كرد. در ليست برنامه پس از سخنراني مدعوين، تريبون آزاد گنجانده شده بود.
اولين سخنران نوشين احمدي خراساني بود. وي پس از محكوم ساختن جنگ در عراق گفت: ” چگونه روز 8 مارس را تبريك بگوييم وقتي سياست هاي بانك جهاني در اينجا هم اجرا مي شوند و ما مي دانيم كه زنان اولين قربانيان تعديل اقتصادي هستند و سياست هاي بانك جهاني فقر بيشتر براي زنان به همراه دارد. چگونه شادباش بگوييم وقتي دو سوم كار در جهان را زنان انجام مي دهند و تنها 5 درصد درآمدها را به خود اختصاص مي دهند. چگونه شاد باشيم وقتي دختر 9 ساله را به اذن پدر شوهر مي دهند.“(در اين هنگام تشويق حاضرين) وي در ادامه در خصوص تبديل روز جهاني زن به اعتراضي عليه جنگ و نابرابري و خشونت سخن گفت.
فيروزه مهاجر سخنران دوم نيز با محكوم ساختن حمله به عراق ، عنوان سخنانش را فرصت ها باز دست رفته اعلام كرد. وي با ارائه آمار مربوط به بيماري و فقر و آخرين اخبار از جنگ عراق و محكوم نمودن سازمان ملل متحداز بوش خواست تا جنگ را متوقف سازد. وي در ادامه در خصوص قاچاق زنان و ايدز گفت: ”در 30 سال اخير بيش از 30 ميليون زن و كودك در آسيا طعمه باندهاي قاچاق انسان شده اند. و 60 درصد ايدزي هاي قاره آفريقا را زنان تشكيل مي دهند.“
وي با بر شمردن مشكلات زنان آسيايي اعم از تجاوز جنسي، تبعيضات جنسيتي و دسترسي نداشتن همه اين زنان به آموزش و كار، براي زنان آرزوي صلح و آزادي كرد. وي گفت: ”صلح براي زن عراقي، صلح براي زن فلسطيني و صلح براي زن اسرائيلي.“
زهره ارزني سخنران سوم در در خصوص كنواسيون رفع تبعيض از زنان و از دستور كار مجلس خارج شدن آن به نمايندگان تذكر آيين نامه اي داد. وي در ادامه گفت: هيچ نماينده مردي به خارج از دستور شدن كنواسيون عكس العملي نشان نداد. آيا نمايندگان مرد فقط براي مردان هستند؟ وي در خصوص مناصب مديريتي و جايگاه زنان گفت: اينهمه نمايندگان از وزارتخانه ها سئوال مي كنند، چرا هيچ مردي از وزارتخانه ها در باره تعداد مديران زن سئوالي نمي كند. در وزارت آموزش و پرورش 70 درصد نيروها را زنان تشكيل مي دهند. آيا اين زنان حق ندارند كه 10 ، 15، يا 30 درصد مديريت را به عهده بگيرند؟ ( تشويق حاضرين) وي در ادامه افزود: در هنگام انتخاب هيئت وزيران مي گويند زنان تجربه مديريت مياني را ندارند. آيا مديريت مياني دست ماست؟ ما را بايد انتخاب كنند تا مديريت مياني را تجربه كنيم. وي با اشاره به افزايش 20 درصدي طلاق در سال جاري علت اصلي طلاق و مشگلات خانواده در ايران را قانون خانواده 70 ساله دانست و متذكر شد كه با يكي دو ماده اصلاحي مشكلي حل نمي شود.
خانم شيرين عبادي، حقوقدان در جمع تجمع‌كنندگان با تاكيد بر اينكه زنان در صورت داشتن حق حيات خود، حقوق اجتماعي‌اشان را كسب خواهند كرد، گفت: سخن گفتن از صلح و عدالت هنگامي جنگ بر سر جهانيان سايه افكنده، بسيار سخت است.
وي با بيان اين پرسش كه «اين كدام مردانند كه مي‌جنگند و زنان به واسطه آن آسيب مي‌پذيرند؟» افزود: مردان براي قدرت مي‌جنگند، در حاليكه به تبع آن خانه هزاران زن خراب شده و آنها را در گمنامي ميان آوارها پنهان مي‌سازند.
عبادي در ادامه با تاكيد بر اينكه فرهنگ مردسالار تنها خواست مردان نيست، خاطرنشان كرد: فرهنگ مردسالار ژن معيوبي است كه از زنان به مردان به ارث مي‌رسد، بنابراين اگر زنان خود خواهان از بين بردن اين فرهنگ نباشند، تغييري در بهبود شرايط خود نخواهند ديد.

مهمان بعدي عذرا خضري از شهرستان اوز بود كه با تشكر از مركز فرهنگي زنان در خصوص فعاليت هاي زنان شهرستانش سخناني را ايراد كرد.
شادي صدر سخنران بعدي با بيان تلاشهاي انجام گرفته در خصوص پيوستن به كنواسيون و شرط عدم مغايرت با قوانين جمهوري اسلامي گفت: من مي خواهم درخواست كنم كه به كنوانسيون نپيونديم. يک سال تمام به خواسته ها و مطالبات ما درباره پيوستن به کنوانسيون توجهي نکردند و حالا مي خواهند با يک شرط به آن بپيوندند و آن اين است: کنوانسيون را قبول مي کنيم تا جايي که مخالف قوانين ايران نباشد. اين يعني يک هيچ بزرگ و يعني تنها يک متن بدون اثر در مجموعه قوانين. مقامات رسمي اعلام کرده اند به کنوانسيون ملحق نمي شويم براي اينکه وضعيت زنان بهبود پيدا کند بلکه به آن ملحق مي شويم تا چهره نظام در مجامع حقوق بشري تخريب نشود. ما نمي خواهيم که با اينگونه پيوستن به کنوانسيون تنها از ما استفاده ابزاري شود.
وي در بخش ديگري از سخنان خود به اين نکته اشاره کرد که در گزارش نماينده دولت ايران به کميسيون بين المللي مقام زن در سازمان ملل عنوان شده که در ايران خانه هاي امن تشکيل شده در حالي که چنين اتفاقي در ايران نيفتاده است.
در ادامه خانم ليدا عباسي با معرفي كتاب شعرش به قرائت شعري درباره صلح پرداخت.
آخرين سخنران خانم منصوره شجاعي در خصوص درخواست مركز فرهنگي زنان براي تاسيس اولين كتابخانه غير دولتي زنان صحبت كرد و از همه خواست تا در تاسيس اين كتابخانه همكاري كنند.
در اين زمان با اعلام مجري برنامه تريبون آزاد آغاز شد.3 تن از حاضرين در مراسم در تريبون صحبت كردند كه مسئولان برگزاري پايان مراسم را اعلام كردند. آقايان به حضور نيافتن در تريبون اعتراض كردند و نوشين احمدي خراساني در پاسخ گفت: ” نگران نباشيد آقايان تريبون زياد دارند“
با اعلام پايان مراسم نيروهاي انتظامي مردم را به خارج پارك هدايت كردند و اجازه ندادند كسي از حاضرين در پارك بماند.

هیچ نظری موجود نیست: